top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverSmartSynergy

Slim, Slimmer, Slimst – hoe onderscheidt een écht slim laadstation zich nu eigenlijk?

Bijgewerkt op: 5 dec. 2021

Als je op het internet ‘slim laadpunt’ of iets gelijkaardigs opzoekt, kom je honderden websites tegen. Het lijkt wel alsof elke lader slim is. Elke website gebruikt deze term te pas en te onpas. De eerste website die expliciet zegt dat dat laadpunten die ze aanbiedt ‘dom’ zijn, moeten we nog tegenkomen.


Elke dag krijgen we vragen van (toekomstige) klanten over wat zo’n slimme laadinstallatie van SmartSynergy nu juist meer doet of kan in vergelijking met andere, meestal goedkopere laadpunten. Met veel plezier leggen we het een keertje uit.


Laten we de laadstations/laadpunten/laadpalen onderverdelen in drie categorieën:

1) Dom

2) Standaard

3) Intelligent


Domme laadstations zijn eigenlijk stopcontacten met veel vermogen. Je steekt je wagen in, en het laadpunt begint op vol vermogen te laden ongeacht de omstandigheden. Een ‘domme’ lader is bijvoorbeeld de typische Mode 2 laadkabel (‘granny charger’ in het vakjargon) die bij veel hybride wagens wordt meegeleverd. Hij kan enkel traag laden, maar hij laadt zo hard hij kan zodra je hem insteekt. Naast de ‘granny charger’ heb je ook echte vaste laadpunten die over niet veel brains beschikken. Het komt altijd op hetzelfde neer: je plugt in, en er wordt zo hard geladen als je wagen en installatie aankunnen.





Wat wij standaard laadstations noemen zijn eigenlijk de laadstations die online meestal als ‘slim laadpunt’ worden aangeprezen . Ze hebben bluetooth(!), Wifi en/of UTP, soms zelfs 4G. Bovendien kunnen ze kunnen registreren hoeveel je geladen hebt via een App. Ook kan je met de App enkele instellingen wijzigen, zoals de intensiteit van het ledlampje, of enkele instellingen die gerelateerd zijn aan je elektrische installatie.


Er zijn ook ‘standaard’ (of slimme volgens Google) laadpunten die extra features hebben. Load-balancing is er zo eentje. Dit betekent kortweg dat je – in de meeste gevallen optioneel – er kan voor gaan zorgen dat je installatie niet preventief uitschakelt als je wagen te hard laadt en je thuis ook nog graag wilt koken bijvoorbeeld.


Ook kunnen de meeste van deze standaard laadstations transacties registreren en verrekenen. Laad je de bedrijfswagen, maar moet je werkgever de factuur krijgen? Geen probleem. Het kost wel enkele euro’s elke maand voor die service, maar ok, dat lijkt correct. In alle eerlijkheid: elke laadpaal kan dit d.m.v. een open protocol genaamd OCCP (Open Charge Point Protocol). Dit protocol is eigenlijk standaard, dus om een laadpaal omwille van deze functionaliteit slim te noemen, is een beetje overdreven. De intelligentie zit in de software die de verrichtingen registreert en de facturen opmaakt. Dit heeft niks met de laadpaal te maken.


Bovenstaand type standaard laadpunten wordt door veel fabrikanten en installateurs als slim gecategoriseerd of eerder gepromoot. Waarom? Wel, het volstaat volgens hen blijkbaar om enige vorm van connectiviteit of software te hebben om onder de noemer ‘slim’ te vallen.




Bij SmartSynergy zien wij dit anders. Vergelijk het even met tanken aan de benzinepomp. Als we gaan tanken bij eender welk benzinestation en er wordt mooi in kaart gebracht hoeveel er getankt is én bovendien krijgt de werkgever via een laadpas de rekening toegestuurd… is dit benzinestation dan intelligent? Neen, dit is normaal. Elk benzinestation kan dit, of zou dit toch moeten kunnen.


Wanneer kunnen we dan spreken van écht slimme laadstations? Dit kan wanneer een laadstation al het voorgaande kan, en nog veel meer. Een slim laadstation kan niet enkel dynamic load balancen (= zorgen dat je elektrische installatie niet afspringt), verrekenen (zien hoeveel je laadt en door factureren indien nodig) & snel laden (= laden tot 22kW, doorgaans 11kW), ze kunnen bovendien in kaart brengen wat jouw verbruiksprofiel is en op basis hiervan de laadsessies inplannen of aansturen. Hoeveel verbruikt je hele woning of pand tot op de minuut? Hoeveel zonne-energie wekt je installatie op? Wat is de weersvoorspelling (en dus verwachte zonneproductie) de komende dagen? Wat is je eigenverbruik%, sluimerverbruik, zelfvoorziening%, wanneer verbruik je, wat zijn de verbruikspieken enzovoort? Een station dat deze kennis heeft, kan dan met behulp van die data en een hoop algoritmes de laadsessies gaan plannen en bijsturen zodat de kosten tot een minimum herleid worden. Maar hier houdt het niet op: je laadpunt gaat ook kunnen laden op basis van jouw wensen a.d.h.v. de strategie die je kiest:


(1) zo snel als mogelijk laden (wat soms noodzakelijk is)

(2) enkel zonne-energie laden (= ‘gratis’), oftewel

(3) zorgen dat de wagen voldoende geladen is wanneer ik het wil, maar liefst met zoveel zonne-energie als mogelijk.


Het systeem zal dan m.a.w. PROACTIEF gaan laden op basis van alle voorgaande variabelen en persoonlijke voorkeuren, i.p.v. REACTIEF, wat de meeste laadstations doen die over load balancing beschikken.





Een écht slim laadstation kost ietsje meer dan een conventioneel laadstation. Er zit extra hardware en een hoop software bij die in combinatie met artificial intelligence heel wat kan verwezelijken. Concreet komt het neer op kosten besparen door zonne-energie of goedkopere energie te laden. De meerprijs is dus vlug terugverdiend.


Bij SmartSynergy installeren we voornamelijk laadstations die écht slim zijn, omdat we hier oprecht in geloven. Wij blijven ook continue de laatste trends volgen want de markt verandert snel. Op die manier kunnen we jou telkens het beste advies geven.




177 weergaven0 opmerkingen
bottom of page