Laden op de bedrijfsparking
Maak je zaak nog aantrekkelijker voor klanten en werknemers
Indien u een zaak heeft waar veel klanten komen parkeren (denk aan hotels, kapperszaken, restaurants, medische praktijken...) of wilt u graag uw werknemers in staat stellen te laden tijdens de werkuren, overweeg dan zeker de plaatsing van laadinfrastructuur. U kunt dit aanbieden als extra dienst voor klantenbinding, of u kunt er een verdienmodel van maken door uw laadinfrastructuur publiek te maken.
Als ondernemer denk je beter vroeg dan laat na over laadinfrastructuur. Er zijn twee mogelijkheden: je biedt de laadsessies gratis aan als extra service voor je klanten of werknemers, of je maakt er een verdienmodel van. Ook een combinatie van beide systemen is mogelijk. Denk aan werknemers die je gratis laat laden (door hun laadpasjes te "whitelisten"), en klanten of bezoekers die betalend laden (volle pot of aan verlaagd tarief) . De nood aan laadinfrastructuur is enorm en zal exponentieel groeien. Bovendien zal een aanzienlijk deel van de bevolking wel publiek moeten laden (op bedrijfsparkings, aan snellaadstations of waar dan ook) aangezien de installatie van een laadstation thuis simpelweg niet altijd mogelijk is. Als laadpleinuitbater heb jij de touwtjes volledig in handen: je kiest de tarieven, je kan zelfs prioriteiten instellen voor de verschillende laadstations, en je kiest wie al dan niet gratis kan laden.
Elke commerciële activiteit die steunt op het aantrekken van cliënteel ter plekke, heeft baat bij het plaatsen van laadinfrastructuur. EV-rijders die de keuze hebben tussen bijvoorbeeld een restaurant of winkel mét laadinfrastructuur of eentje zonder deze voorziening, zullen hun keuze vlug maken
We geven twee voorbeelden van hoe laadinfrastructuur jou kan helpen:
1. Als extra service (geen betalingssysteem)
Iedereen die inplugt kan gratis laden
Kost voor de eigenaar: +/- €0.15 - €0.20/kWh. Een laadsessie van 40kWh zal dan tussen de €6 à €8 euro kosten aan de laadpleinuitbater.
Voordeel: zorgt voor klantenbinding en trekt ongetwijfeld nieuw cliënteel aan van zodra we de laadpa(a)l(en) zichtbaar zetten zodat elke EV-rijder ze terugvindt.
2. Verdienmodel (betalingssysteem)
De EV-rijder betaalt direct, of via een laadpas
Iedereen die bereid is er voor te betalen kan laden
Omzet voor eigenaar: €0.25 - €0.55/kWh (afhankelijk van het tarief dat je kiest), oftewel tussen de €10 à €22 per laadsessie van 40kWh
Als je weet dat een kWh tussen de €0.15 à €0.20/kWh kost, kan een laadsessie van 40kWh al snel €4 à €14 opleveren.
Als er 230 werkdagen minstens 40kWh geladen wordt op je laadplein, dan heb je als "laadpaaluitbater" €920 à 3.220 verdiend op jaarbasis
Voordeel: klanten blijven komen omdat ze bij jou kunnen laden, en indien gewenst, verdien je er ook nog iets aan
MAAK EEN VERDIENMODEL VAN JE LAADINFRASTRUCTUUR OF BIED HET AAN ALS EXTRA SERVICE
Elektrisch rijden is een ware mobiele revolutie. Ook uw carpolicy zal een revolutie moeten ondergaan, want tankstations worden thuisladers, tankkaarten worden laadpassen, snelladen is duurder dan thuisladen, verrekening is nodig voor stroom die thuis wordt geladen, noem maar op. Er zullen vele wijzigingen nodig zijn vooraleer uw werknemers binnen een duidelijk kader elektrisch kunnen gaan rijden. Wij hebben al een bedrijf of twee (of meer) geholpen met hun carpolicy, en wij helpen jullie ook graag verder.